Zielińska, Maria - red. ; Lisowski, Krzysztof - red.
Głównym celem artykułu jest zbadanie, w jakim stopniu konsumpcja mediów przez młodzież w czasie wolnym wpływa na niektóre formy aktywności społecznej, definiowanej jako element kapitału społecznego. Podstawowa hipoteza, którą Autorzy weryfikują w artykule, mówi o tym, że konsumpcja treści medialnych o charakterze ściśle rozrywkowym zmniejsza zaangażowanie społeczne, a konsumpcja treści medialnych o charakterze informacyjnym i edukacyjnym zwiększa zaangażowanie społeczne. ; Podstawą empiryczną analiz są badania zrealizowane w 2020 roku na internetowej próbie chorwackiej młodzieży dobranej metodą kuli śnieżnej (N = 481). Badanie stanowiło część projektu "We The Youth" finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Pomiarem objęto częstotliwość korzystania z różnych treści medialnych oraz częstotliwość podejmowania różnych aktywności w czasie wolnym, a także dodatkowe zmienne kontrolne. Dane analizowano za pomocą serii regresji liniowych, a wyniki zasadniczo potwierdziły przyjęte hipotezy. ; Autorzy doszli do wniosku, że zaangażowanie społeczne i przemysł rozrywkowy tworzą konkurencyjne obszary, a coraz bardziej dostępna rozrywka wykorzystująca nowe technologie może mieć negatywny wpływ na socjalizację młodzieży. Z drugiej strony uwzględniając pozytywny związek pomiędzy korzystaniem z mediów społecznościowych a zaangażowaniem społecznym, wskazują na potrzebę ostrożnego i zniuansowanego rozumienia determinizmu technologicznego w tym obszarze.
The decline in social capital, observed in recent decades, has become a major concern for researchers and policymakers. The main goal of this paper is to investigate to what extent media consumption by young people in their leisure time affects specific types of communal activities, defined as an element of social capital. The basic hypothesis that the authors aimed to test in this paper is that the consumption of entertainment-focused media content reduces community engagement while the consumption of informative and educational media content increases it. ; The empirical data were collected in 2020 from an online sample of Croatian adolescents (N = 481) using snowball sampling. The study was part of the "We The Youth" project funded by the European Social Fund, and the measures used in the study comprised frequency of use of different media content and frequency of different leisure activities, as well as additional control variables. The data were analysed using a series of linear regressions and the results generally supported both hypotheses. ; The authors conclude that there is indeed a competitive relationship between community engagement and the entertainment industry, and the increasing availability of entertainment technology could have a negative impact on the socialization of young people. On the other hand, given the positive relationship between social media use and community engagement, the authors also point to the need for a careful and nuanced understanding of technological determinism in this research field.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych
Rocznik Lubuski, tom 49, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Jul 9, 2024
Jul 9, 2024
10
https://dlibra.bu.uz.zgora.pl/publication/89728
Kwiatkowski, Mariusz Kwiatkowski, Mariusz - red.
Wyrwa, Joanna Skalik, Jan - red. Adamczyk, Janusz- red. Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst.
Dzwonkowska-Godula, Krystyna Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Bazuń, Dorota Kwiatkowski, Mariusz Bazuń, Dorota - red. Kwiatkowski, Mariusz - red.
Czerwińska, Małgorzata (1961- ) Grzelecka, Elwira
Jopkiewicz, Andrzej Nowak, Stanisław Bogdan Asienkiewicz, Ryszard - red. Tatarczuk, Józef - red.
Hermaszewski, Jarosław Kwiatkowski, Mariusz Frątczak-Müller, Joanna - red. Mielczarek-Żejmo, Anna - red.
Jeran, Agnieszka Zielińska, Maria - red.