Creator:
Contributor:
Kulczycka, Dorota - red. nauk. ; Seul, Anastazja - red. nauk.
Title:
Group publication title:
Subject and Keywords:
Jan Paweł II, papież (1929-2005) ; etyka chrześcijańska ; młodzież gimnazjalna ; badania ankietowe
Abstract_pl:
W dzisiejszych czasach młodzi ludzie często czują się zagubieni i nie potrafią odróżnić dobra od zła. Zadają sobie pytania o prawdziwy sens istnienia oraz o to, co w życiu człowieka jest najważniejsze i najcenniejsze. Wciąż szukają autorytetów, na których mogliby się wzorować. ; Szkoła współczesna wywiera jedynie niewielki wpływ na wybory aksjologiczne młodych ludzi i tylko sporadycznie zachęca ich do dyskusji na temat zasad współpracy z innymi i szlachetnego postępowania. Z badań niniejszych wynika, że gimnazjaliści nie znają "Elementarza etycznego" Karola Wojtyły. Nie są szczególnie chętni do podejmowania dialogu z tym doniosłym społecznie tekstem. Ich komentarze na temat wartości moralnych są krótkie i swobodne. Brakuje im wiedzy, wrażliwości i refleksyjności.
Abstract:
Nowadays young people often find themselves lost and unable to distinguish between good and evil. They ask themselves questions about the true sense of existence and about what is most important and precious in human life. They keep looking for authorities likely to become their leaders and masters. ; Modern school exerts no more than a minor influence on the axiological choices made by the young and only occasionally does it encourage them to discuss the principles underlying peaceful cooperation with others and the rules of noble behaviour. The present autor`s research findings reveal that junior high school students are not familiar with Karol Wojtyla`s "Ethical Primer". They are not particularly willing to begin a dialogue with this socially significant text. Their comments on moral values are brief and casual. They lack knowledge, sensitivity and reflectivity.
Publisher:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Date:
Resource Type:
Format:
Pages:
Source:
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego: Seria Scripta Humana, tom 10