Dane o rozprawie doktorskiej

Rodzaj pracy

Rozprawa doktorska

Data uzyskania stopnia

18.06.2008

Uzyskany stopień naukowy

doktor nauk technicznych

Promotor

prof. UZ dr hab. inż. Andrzej Greinert
Uniwersytet Zielonogórski
Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Instytut Inżynierii Środowiska

Recenzenci

dr hab. inz. Adam Wysokowski
Uniwersytet Zielonogórski
Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Instytut Budownictwa,
dr hab. inż. Cezary Kabala, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Instytut Nauk o Glebie i Ochrony Środowiska,
dr hab. inż. Edward Meller, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa, Katedra Gleboznawstwa

Jednostka prowadząca przewód

Uniwersytet Zielonogórski
Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Instytut Inżynierii Środowiska

Miejsce pracy autora rozprawy

Uniwersytet Zielonogórski
Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Instytut Inżynierii Środowiska
Zakład Ochrony i Rekultywacji Gruntów

Dziedzina naukowa

nauki techniczne

Dyscyplina naukowa

Inżynieria Środowiska

Specjalność naukowa

Ochrona Środowiska Terenów Miejskich

Sposób zgłoszenia rozprawy, dostępność, liczba stron

Informacja o publicznej obronie pracy doktorskiej została wysłana droga emailową do 18 ośrodków uprawnionych do nadania stopni doktora z zakresu inżynieria środowiska w dniu 27.05.2008 r. Biblioteka Główna Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 142

Wydawca

 

Słowa kluczowe

pyły drogowe, metale ciężkie

 

Streszczenie

Praca prezentuje wyniki badań pyłu drogowego. Materiał, nazywany w literaturze pyłem drogowym, formowany jest przez cząstki mineralne i organiczne, pochodzące z gleby, emitorów przemysłowych i pojazdów samochodowych. W literaturze anglojęzycznej materiał taki określany jest jako „street dust” lub „urban dust” , co można tłumaczyć szerzej, jako „kurz drogowy”, „nieczystości drogowe” . Ogólnie ujmując, jest to materiał zalęgający na ulicach miast. W pracy przedstawiono wyniki badań próbek pyłu drogowego pobranych z ulic, oraz gleb pochodzących ze skwerków w Zielonej Górze. Pyl drogowy pobrano dwukrotnie w 56 punktach, glebę zaś w 10 punktach miasta.

Zakres pracy obejmuje badania pyłu drogowego z obszaru miasta Zielona Góra:

•  badania kameralne, w tym analizę literatury, badań historycznych problemu, analizę kartograficzna i planistyczna;
•  wybór punktów badawczych, ilustrujących przestrzenne zróżnicowanie opisywanych zjawisk;
•  badania terenowe, w tym pobór prób pyłów drogowych i gleb przylegających do ulic;
•  analizy laboratoryjne pobranego materiału, przeprowadzone w Instytucie Inżynierii Środowiska UZ; skład granulo metryczny, odczyn, przewodność elektryczna, węgiel organiczny, zawartość: Cu, Pb, Co, Cd, Ni, Cr, Mn, Fe, K, Na i Ca w wyciągach uzyskanych po spaleniu w temp.550 o C i roztworzeniu w wodzie królewskiej oraz w wyciągach 0,1 molowego HCl, azot ogólny, fosfor ogólny, zawartość substancji ropopochodnych.
•  opracowanie uzyskanych wyników oraz odniesienie ich do badań innych autorów;
•  koncepcje ograniczenia ilości pyłów drogowych.

Abstact

The paper presents the results of tests performed on street dust. The material referred to in bibliography as street dust is formed by mineral and organic particles coming from soil, industrial emitants and road vehicles. In English bibliography this material is referred to as “street dust” or “urban dust”, which can also be translated as “street impurities”. Generally speaking, this material is surging along streets. The paper presents results of laboratory tests on samples of street dust collected on streets and soil coming from squares of green located in Zielona Góra. The street dust was collected twice in 56 points, the soil in 10 points of the city.

The scope of the present article comprises tests performed on street dust coming from the area of the town of Zielona Góra;

•  closed-circle research work, including analysis of the available bibliography, historical research into the problem, cartographic analysis and the analysis of the planning process,
•  choosing test points, illustrating spatial differentiation of the phenomena under analysis,
•  field research work, including sampling street dust and soil surrounding streets and roads,
•  laboratory analyses of the samples made in the Institute of Environmental Engineering of the University of Zielona Góra; granulometric composition, reaction, electric conductivity, organic carbon, content of: Cu, Pb, Co, Cd, Ni, Cr, Mn, Fe, K, Na and Ca in the extracts obtained after burning in the temperature of 550 o C and opening in nitrimuriatic acid and in 0,1 mol extract of HCl, total nitrogen, total phosphorus, contents of oil derivative substances,
•  elaboration of the results obtained with reference to other researchers' work,
•  concept of limiting the amount of street dust.